tiistai 16. joulukuuta 2014

Taidekäsitykseni ja Hannes Heikuran ZONE

Taidekäsityksestäni….

Taide on itseilmaisua. Taiteessa näkyy aina tekijänsä jälki, ja sitä tehdään omista lähtökohdista. Tulokulma on mielestäni väärä silloin, kun ajatellaan ainoastaan kohdetta. Ideoiden täytyy lähteä itsestä, ne kertovat aina jotain omasta maailmasta, vaikka olisivatkin toiselle suunnattuja.

Olen pohtinut paljon, onko kirjoittaminen taidetta. Olen harrastanut sanataidetta Jyväskylän kansalaisopistolla kymmenen vuoden ajan, mutta en ole varsinaisesti kokenut, harrastuksen nimestä huolimatta, tekeväni taidetta. Vaikka kirjoittaminen on minulle itseilmaisua, se ei tunnu taiteen tekemiseltä.

En ole mielestäni taiteellisesti lahjakas, mutta pidän itseäni hyvänä kirjoittajana. Miellänkin taiteeksi lähinnä maalaamisen, valokuvaamisen, veistokset ja patsaat sekä suurelta osin myös musiikin. Kyse on tunteen välittämisestä, ja aito tunne lähtee tekijästä itsestään. Inhoan tekotaiteellisuutta, ja yritän välttää väkisin yrittämistä. Jos joku merkitys ei aukene esimerkiksi omasta maalauksestani muille kuin minulle itselleni, se ei ole huonoa taidetta. Sen sijaan jos en itse tunnista maalauksesta hakemaani mutta muut sen näkevät, lähtökohta on väärä.

Ylläoleva ei kuitenkaan tarkoita sitä, että mielestäni olisi olemassa vain yksi totuus. Jokainen löytää taiteesta omanlaisiaan merkityksia, eivätkä ne välttämättä ole tarkoituksellisia. Pointti on tekijän ajatuksessa. Mielestäni teoksen täytyy aiheuttaa jonkintasoisia ajatuksia tekijässä, jotta se voi myös aiheuttaa niitä muissa. Ajatukset eivät välttämättä ole samoja, mutta ei niiden tarvitsekaan.
Itse pidän eniten valokuvista. Niiden välittämä pysähtynyt, mutta aito todellisuus puhuttelee minua. Sen vuoksi menin innoissani valokuvanäyttelyyn, varasin kunnolla aikaa ja toivoin pitäväni näkemästäni. Toiveeni toteutui.

Hannes Heikura: ZONE

Vierailin Hannes Heikuran ZONE-näyttelyssä Jyväskylän taidemuseossa 26.10.2014. Näyttely koostuu kahdesta mustavalkoisesta kuvasarjasta: DARK ZONE (Hämärä Vyöhyke, 2011) ja WE WALK ALONE (Kuljemme Yksin, 2013). Portaita näyttelysaliin noustessa törmää Heikuralta lainattuun sitaattiin , jossa hän sanoo, että valokuvien perusta on dokumentaarisuus. Kuvat eivät kuitenkaan ole dokumentteja, vaan hänen omia tulkintojaan.

Kuvat perustuvat kahteen elementtiin; pimeään ja valoon. Mustavalkoisuus luo dramatiikkaa ja vahvaa kontrastia; yksittäiset asiat nousevat esiin. Kaikissa kuvissa on valoa, mutta se valaisee vai osittain, esimerkiksi päälaen ja pöydän eräässä teoksessa. Pimeys on vallitseva voima, joka näyttäytyy pelottavana, muttei tunnu vyöryvän päälle. Se on vain läsnä, vahvasti. Sen sijaan ihmishahmon läsnäoloa ei aina tunne. Kuvien hahmot näyttävät usein usvaisilta, läpinäkyviltä, jopa mysteerisiltä. Ne eivät tunnu olevan tästä maailmasta.

Asettelu on mielenkiintoinen seikka. Ihmishahmo kuvataan milloin suoraan edessä, milloin pienenä alanurkassa tai päänä vesilammikossa. Kuvissa on vain hippunen ihmiselämää, mutta silti ne saavat minut tekemään tulkintoja. Onko graffitien vieressä seisova  mies rikollinen? Onneton? Rauhaton? Pohdiskeleva? Odottaako tupakoiva nuori neiti jotakuta? Peittääkö ihminen kasvonsa surun, pelon, järkytyksen, tuskan vai niiden kaikkien vuoksi? Keitä ovat kuvien henkilöt, ja miksi he ovat kuvissa?
Katson erästä teosta ja mietin, miltä minusta juuri sen edessä tuntuu, fyysisesti ja psyykkisesti. Palelen, tai ne ovat vain kylmiä väreitä. Muu elämä ympäriltä katoaa, ja ajatukset keskittyvät vain tähän. Aikaa ei ole, eikä stressiä mistään arkisisesta, mikä odottaa tämän taidenäyttelyn jälkeen. On vain minä ja mustavalkoisuus. Tunne koukuttaa, ei tee mieli liikkua. Aika pysähtyy.
Mietin Heikuran sanomaa; kuvat ovat dokumetoineet hetken, ja se näkyy niissä. Toisaalta jokainen ihminen näkee asiat aina eri tavalla. Näen kuvissa valon ja pimeyden, kiiltävät sadepisarat ovat kirkkautta. Heikura näkee kohteen kuvaushetkellä eri tavalla ja eri näkökulmista kuin muut läsnäolijat. Hän näyttää sen meille omasta näkövinkkelistään, ja siinä on heijastuneena hänen maailmansa sekä elämänsä kokemukset. Näkemämme ja tekemämme eivät ole irrallisia omasta menneisyydestämme. Näin dokumentista on syntynyt tulkinta. Itse näen tilanteet Heikuran linssin läpi, mutta omana itsenäni. Ne kertovat minulle eri asioita, näen ne maailmassani. En ollut paikalla, kun kuva otettiin. Minulla on siis vain hetki, sekunnin murto-osa, rajattu alue. Asioita jätetään kertomatta. Jokaisen ihmisen totuus on erilainen, mutta oikea. Kuvat vaativat tulkintaa, ja se on katsojan vastuu.

Kuvassa ovat miehen kengät. Pieni askel tuntuu painavalta, yllättäen suuremmalta asialta, kuin mikään muu tässä maailmassa. Tärkeintä on hetki. Tuon askeleen jälkeen lätäkkö ei enää heijasta kuvaa kasvoista, vaan taivaasta. Askeleen aikana tilanne ei radikaalisti muutu, mutta silti mikään ei ole ennallaan. Askel myöhemmin tuon kuvan ottaminen ei enää onnistuisi. Hetki ei enää palaa, vaan maailma ottaa väistämättömiä harppauksia eteenpäin. Se, mikä nyt tapahtuu, ei toistu enää koskaan samanlaisena uudelleen. Jokainen hetki on peruuttamaton ja ainutlaatuinen.

Heikura saa auringonkin säteilemään pimeyttä. Luulen, että kuvassa on keskipäivä. Silti talo on musta, taivas on musta ja kuumailmapallo on musta. Aurinko on valo, mutta se ei yllä maahan asti. Se on etäinen, jossain kaukana. Vaikkei aurinko tuo valoa, kuva tuntuu todelta. Totta on se, mitä tunnen, minulle totta. Kuvassa on pimeys, oli se kuinka paradoksaalista tahansa. Vaikka järki sanoisi toista, kuva tuntuu minusta pimeältä.

Kuvien lisäksi valo ja varjo ovat läsnä itse tilassa. Istun yksin nurkassa, joku musiikintapainen soi. Katosta tuleva valo luo tauluille varjon, rivi on suora ja säännöllinen. Näyttely tuntuu kokonaiselta ja yhtenäiseltä, kuvat ovat linjassa ja muodostavat selkeän kokonaisuuden, mutteivat jatkumoa. On kasvoja, ääriviivoja ja kohtaloita. Sanoja visuaalisessa muodossa, veitsellä leikattuja hetkiä. Katsojalle todellinen elämys.

Eräs teos häiritsee. Siinä mies istuu laatoitetun kadun laidassa portaalla ja näyttää murtuneelta. Valo tulee kauniisti laattojen ylle ja mies jää puolivarjoon. Tunnelma on kiireetön ja pysähtynyt, mutta sen rikkoo yksi seikka, lokki. Lokki. Aivan keskellä kuvaa, valon ja varjon rajalla se seisoo uljaasti, lähes pääosassa. Se seisoo tiedostamatta, että minun silmissäni sille ei ole merkitystä kuvassa. Lokki hämmentää ja jättää mietteliääksi.

Yksi asia yhdistää kaikkia kuvia; kukaan ei hymyile. Ihmiset joko katsovat pois, näkyvät varjoina tai ovat vakavia. Värimaailma käsittää paljon negatiivista, salattua ja tuntematonta. Löydän tarttumapintaa. Pimeässä marraskuussa näyttely pääsee oikeuksiinsa, saa miettimään ja pysähtymään. Tulin kaverin kanssa, mutta puhe loppui kuin seinään. Se ei tuntunut sopivalta, näitä kuvia katsotaan hiljaa.

Pimeyden avulla voi tehdä näkyväksi asioita, joihin kukaan ei muuten kiinnittäisi huomiota. Lenkit bussin katossa ovat pääosassa, tähtiä. Samanaikaisesti ne tuovat mieleen hirttosilmukat. Värien rakastajana mustavalkoisuus puhutteli minua tänään enemmän kuin koskaan ennen. Se vei pois tästä maailmasta ja avasi oven sinne, mitä ei värikuvien läpi näe. Alussa mieleeni tullut ajatus toistuu lopussa.


Mitä kuvissa näkyy, mitä jää kertomatta? Kumpi on olennaista?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti